#% bizcommunity


https://www.bizcommunity.com/

Zim vendor arrested for listening to ‘wrong' station

A street vendor has been arrested and faces a jail term of as much as six months for listening t
critical radio program. In addition, his newspaper copies were seized.

Zimbabwean police have charged a street vendor for listening to a news program on the Zimbabwe
broadcast of the Voice of America, reports Zimonline news agency.

Noel Tichawana was arrested in early June 2008 and will appear in court on 15 July to answer to charges «
"committing criminal nuisance" after he was caught listening to the program Studio 7, which broadcasts
political, economic and general news on Zimbabwe. Studio 7 is a daily news program of the Voice of
America.

Tichawana, who is probably the first person to be charged for listening to Studio 7, a program considered
hostile by President Mugabe's government, faces up to six months in jail if found guilty.

According to court papers, a Zimbabwean army soldier arrested Tichawana after having overheard, on
several occasions, the vendor listening to Studio 7 on the radio he keeps at his vending site.

"On several occasions, the accused person would play his radio set at high volume, attracting a crowd as |
would switch it to America's Studio . . .” The informant then arrested the accused and brought him to St.
Mary's police station," reads the charge sheet submitted to court.

There are no independent broadcasters in Zimbabwe. The state-owned Zimbabwe Broadcasting
Corporation (ZBC) runs the country's only television and radio stations, all tightly controlled by Mugabe's
government, which has the final say on senior editorial and managerial appointments.

In a separate development, Wilf Mbanga, the publisher of The Zimbabwean, says the Zimbabwe Revenu
Authority (ZIMRA) has refused to release a consignment of 60,000 copies of the weekly independent
newspaper.

Mbanga said a commercial carrier had flown copies of the 19 June edition of the newspapers into Harare -
distribution. ZIMRA told the local distributor that the order to impound the newspapers had come from the
ruling Zanu PF party. This comes hard on the heels of the burning of 60,000 copies as well as a distributic
truck of the The Zimbabwean on Sunday newspaper on 25 May. These incidents took place as Zimbabw
was preparing for an election run-off, from which the opposition party, Movement for Democratic Change
(MDC), has pulled out of because of violence and intimidation.

"Election observers have been notified but no action has been taken so far," said Mbanga of the newspap
seizure.

For further information on the Zimbabwean on Sunday case, see:
http://www.ifex.org/en/content/view/full/94043

This article courtesy of MISA


http://www.ifex.org/en/content/view/full/94043
http://www.misa.org

For more, visit: https://mww.bizcommunity.com



	Zim vendor arrested for listening to ‘wrong' station

