
 

SA newspapers face distribution veto in Zim
The distribution of South African and other international newspapers could be banned or
restricted under measures meant to limit their import into Zimbabwe.

This comes after what government perceives to have been a “stepping up” in the import of “hostile tabloids
published from Britain and South Africa” during the run-up to the harmonised elections on March 29.

The country is now preparing for a presidential election run-off between the incumbent Robert Mugabe and
opposition MDC leader Morgan Tsvangirai after none of the contestants garnered enough votes to declare a
winner in line with Zimbabwe's constitution.

Tsvangirai alleges he won the vote, but the Zimbabwe Election Commission (ZEC), the body running
elections in Zimbabwe, said he won 47.87% against Mugabe's 43.24%.

The other contenders, Simba Makoni and Langton Tawungana received 8.17% and 0.57% votes
respectively.

Briefing state media journalists last week, Ministry of Information and Publicity permanent secretary George
Charamba said hostile foreign media had run riot and accused the state broadcaster, whose chief executive
was consequently fired on Tuesday, of being swayed by “dirty money”.

He also accused newsprint suppliers of curtailing “the reach of national messaging” by undersupplying the
state-owned newspaper group, Zimpapers.

Warning that government would “respond in ways that are conclusive”, Charamba indicated: “Equally,
government is looking at the whole regime which allows anyone to push their publication here without paying
anything, or paying very little. Yet when sales are done, profits have to be turned into foreign currency, which
leaves the country. Changes will be coming soon on this front. As the ministry responsible, it is our duty to
protect and defend the national media space.”

South Africa's The Saturday Star, The Sunday Independent and Wednesday's edition of The Star, which
are owned by the Independent News & Media (SA) (INMSA), as well as The Sunday Times, part of Johnnic
Communications' media division, and the Mail & Guardian (M&G) retail on Zimbabwe's streets and are very
popular with readers.

UK newspapers stopped distributing in Zimbabwe due to the economic crisis, but there are few citizens who
receive the newspapers from the UK through subscription.

However, The Zimbabwean, published in the UK by a Zimbabwean Wilf Mbanga, widely distributes in
Zimbabwe and was at one time insulted by a government official as being “cheaper than manna from
heaven”. The newspaper is donor-funded and has a clearly defined pro-opposition stance.

UK-based magazines like New African (used in the last five years to carry promotional material by the
Zimbabwe government) and African Business also distribute in Zimbabwe.

16 May 2008By Dumisani Ndlela

https://www.bizcommunity.com/
https://www.bizcommunity.com/Profile/DumisaniNdlela


ABOUT DUMISANI NDLELA
Dumisani Ndlela is a Zimbabwean journalist specialising in business and financial reporting, with experience reporting on commodities, stock and financial markets, advertising, marketing
and the media. He has previously reported from a number of regional countries as well as from the UK and Germany on commodities and regional integration. He can be contacted on
dndlela@yahoo.co.uk.
View my profile and articles...

 
For more, visit: https://www.bizcommunity.com

mailto:dndlela@yahoo.co.uk
https://www.bizcommunity.com/Profile/DumisaniNdlela

	SA newspapers face distribution veto in Zim
	ABOUT DUMISANI NDLELA


