$eeizcommunimy

Zimbabwe: Watered down media achievements

After seven years of devastating effects of the Access to Information and Protection of Privacy Act (AIPPA), the media and
the population at large have welcomed the registration of four newspapers in Zimbabwe - Newsday, Daily News, Daily
Gazette and The Mail.

A\er
q%g_;gh
ahn 3

[in

The latest is News Day, the new private daily newspaper that descended on the streets of Zimbabwe on 4 June 2010.
Thanks to the Global Political Agreement (GPA), this could position these newspapers to provide alternative views from
those bombarding the nation by state media. More so, pluralistic media could not have come at a better time than now, as
2011 could witness a referendum and election.

This appears to be a stepping stone to the liberalisation of the public sphere that should live to see a secure and existent
plurality.

Neither holistic or credible

However, as good as it may seem, this current reform is not in itself holistic and credible. These newspapers serve a
particular social class who are mostly the educated urban population. It fails to cater for a differentiated audience,
particularly the rural, uneducated and marginalised, and so may not reflect diverse views from everywhere.

Such a situation does not exist as an isolated entity but is reflective of the African problem in accessing information. Again,
this could be seen as a strategic political move that can only render these reforms superficial. A closer look at changes in
this sector shows a huge gap between the changes in print as compared to broadcasting. Radio and television have been
waiting for many years and there seems to be no light at the end of the tunnel concerning any concessions with such
powerful propaganda tools.

Radio strategically neglected

With a look at radio, the government could have licensed community radios so as to reach a broader population, especially
those in marginalised communities. This could mean people rarely heard can participate and increase their access to the
media, but this seems to be neglected strategically.

By using the same broadcast styles and statements as used on all Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) radio
services and putting Zanu-PF in good light, these propaganda messages may affect elections, especially in the rural areas
where Zanu PF gain most votes. So, what these people consume from the media is still kept in check and no counter
argument or alternative for democratic communication is offered.

Inherited restrictive media

It seems from the time of independence Zimbabwe inherited its restrictive media from the Rhodesian regime. Governments
indeed changed but the ideology behind the laws that still benefit the government remained intact. These draconian laws are


https://www.bizcommunity.com/
https://www.bizcommunity.co.zw/Search/238/15/s-Tarisai+Nyamweda.html

evident of the government's fear, especially of criticism of the way they are handling situations in the country. An answer to
why they might have allowed such laws to survive is that the government might still be using the laws existent in the country
to consolidate its hegemonic powers.

Arguably, the Zimbabwean government still uses the concept of exclusion in its media operations. Just like the Rhodesian
Broadcasting Corporation (RBC) used to cater for a small group of white people and alienate the rest of the people in the
country, ZTV seems to want to follow the same route. One could think that the ZTV2 launch of a syndicated version of ETV
could provide an alternative for the nation at large. However, this only serves the capital city Harare just like Joy TV had
before it ceased its operations.

Violating role of public broadcaster

The media should be a platform for all citizens to participate and receive information and news. So, how can only people in
Harare and those in an 80-metre radius of the city be enabled to have free access to both the two ZTV channels when
people in other areas like Nkayi can not even access ZTV alone and it is supposed to be a public broadcaster? ZBC is
violating all the tenets of the normative role of public broadcasting.

The fact that ZBC still gathers, edits and distributes the news hinders the ability of ETV to be an alternative voice in
Zimbabwe. This means ZBC still has a monopoly over the dissemination of information. Media activists have argued foreign
content fills the station, which may mean that the station's mandate to provide local content (since it is a public broadcaster
is limited and in turn democratic development lessened.

Pluralism without reform

The lack of legal reform waters down achievements towards pluralism. They are allowing them to exist but restricting them
as draconian media laws like AIPPA, Public Order and Security Act (POSA) and Broadcasting Services Act (BSA) are still
intact. So of what use is pluralism without legal reform?

With the GPA, not being able to address the fundamental economic problems, will these newspapers be able to sustain
themselves in an environment where the average Zimbabwean earns US$200/month. Again, considering that newspapers
survive on advertisers and Zimbabwe seems to have a small market of them this will give a blow to these newspapers
existence as they compete for advertisers with the already existing newspapers.

Human rights
Diversity and pluralism must thrive. The media should be a platform for all to speak and the public allowed to get information

from a vast amount of players in print, television and radio. Moreover, there should be an investor friendly environment to
boost the growth of the industry.

Maybe, and only maybe, will Zmbabwe cease to be called a human rights abusive country. The lesson to learn is that the



right to information and communication is an imperative human right and it should be recognised not only in a manner that
suits certain people but everybody, especially after 30 years of freedom.

ABOUT THE AUTHOR

Tarisai Nyamw eda is a Journalismand Media Studies student w orking as a media intern at Gender Links.

For more, visit: https://www.bizcommunity.com



	Zimbabwe: Watered down media achievements
	Neither holistic or credible
	Radio strategically neglected
	Inherited restrictive media
	Violating role of public broadcaster
	Pluralism without reform
	Human rights
	ABOUT THE AUTHOR


