
 

Court orders reinstatement of journalists suspended for
not reporting positively on President Mugabe

The Labour Court has ordered the Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) to reinstate immediately, without loss of
salary or benefits, six journalists who were suspended in June 2008.

The six - Lawrence Maphosa (television production manager), Patrice Makova (news editor), Sibonginkosi Mlilo (executive
producer, Nhau/Indaba), Monica Gavera (executive producer-national language) and reporters Brian Paradza, Robert
Tapfumaneyi and Garikai Chaunza - were suspended on allegations that they were "acting in a manner inconsistent with
the fulfilment of the implied conditions" of their contracts. MISA-Zimbabwe is reliably informed that the journalists were
actually suspended for not reporting positively on President Robert Mugabe's campaign for the 29 March elections. Henry
Muradzikwa, ZBC's chief executive officer, was fired after the same elections on similar allegations of not supporting
President Mugabe.

In nullifying the suspensions, Labour Court judges Justice Gladys Mhuri and Justice Eauna Makamure ruled that the
suspensions were "dubious" and "illegal."

"The ZBC had sent my clients on forced leave from 1 June to 31 July but the judge said it was illegal for the management to
do that. They can now go back to work," said the journalists' lawyer, Rogers Matsikidze.

The suspensions came barely a month after the dismissal of Muradzikwa on 14 May for defying ministerial orders to deny
the opposition Movement of Democratic Change (MDC) favourable coverage in the run-up to the 29 March elections. Over
the same period, there were also reports that senior government officials were holding meetings with personnel in the state
media in an effort to ensure that they would cover the president's party, ZANU PF, in a positive light.

Article published courtesy of IFEX

 
For more, visit: https://www.bizcommunity.com

https://www.bizcommunity.com/
http://www.ifex.org/en/content/view/full/96018

	Court orders reinstatement of journalists suspended for not reporting positively on President Mugabe

